Persoonlijk: ik ga naar Griekenland!

Het is weer zover. Ook dit jaar moet ik voor m’n studie naar het buitenland. Na België, Frankrijk, Duitsland en twee keer Spanje is het dit jaar de beurt aan Griekenland. Inmiddels zit ik in het laatste jaar van m’n bachelor en zou ik als het goed is dit mijn laatste project van de bachelor opleiding zijn.
Ik studeer Aardwetenschappen en daarom is het handig om naar het buitenland te gaan om daar dingen in het echt te bekijken. Dit jaar heb ik ervoor gekozen om Petrologie te gaan doen voor m’n bachelorthesis. Dit betekent dat ik iets met vulkanen ga doen. Van 2 mei tot 27 mei zal ik in Griekenland zijn.
Eerst gaan we een aantal dagen voor het veldwerk rondhangen in Athene. Ik ben nog nooit in Griekenland geweest dus was het de ideale mogelijkheid om meteen een bezoekje aan Athene te brengen. Daar zijn we in totaal 4 dagen. Daarna hebben we eerst een excursie om wat meer te weten te komen over het gebied. We gaan eerst langs Santorini, wat een magmatisch eiland is. Daarna brengen we twee dagen door op Syros om naar metamorfe gesteente te kijken. Om vervolgens te eindigen bij ons veldwerk gebied, Nisyros.

Nisyros is een klein eiland onder Kos. Het eiland is bijna perfect rond aangezien er eerst een stratovulkaan lag. Door een uitbarsting is de magmakamer ingestort en is er een caldera ontstaan. Nisyros is één van de eilanden die nog een actieve vulkaan hebben. Ongeveer 25.000 jaar geleden is deze voor het laatst uitgebarsten. Ik neem aan dat we wel veilig zijn zolang we daar zitten.
De bedoeling van het veldwerk is om een kaart te maken van een deel van het eiland en om monsters te nemen van een ander deel. Deze monsters nemen we mee naar Nederland en gaan we daar analyseren. Door het analyseren kunnen we meer te weten komen over waar deze magma zich heeft gevormd en hoe sommige dingen zijn ontstaan. In totaal zullen we ongeveer 2 weken op Nisyros rondstruinen om alle gegevens te verzamelen.
Als we dan terug zijn van het veldwerk moeten we een aantal monsters in het lab gaan onderzoeken en daar vervolgens een verslag over schrijven. De hele maand juni ben ik dus druk bezig met school.
Ik heb er al heel erg zin in. Ik ben nog nooit in Griekenland geweest en het lijkt me echt heel gaaf. Ik heb hard gewerkt om vooruit te schrijven. Er zullen dus gewoon blogposts online blijven komen. Carola is nog aanwezig dus als jullie vragen hebben kunnen jullie die altijd aan haar stellen.
Ik hoop dat iedereen vandaag een fijne Koninginnedag heeft en tot over een maand!

4 thoughts on “Persoonlijk: ik ga naar Griekenland!

    • Nee ik verwacht niet dat ik daar internet heb. Ik kan wel als er interesse is als ik terug ben een blogje erover schrijven

Geef een reactie

