Favorieten van Augustus: boeken

Favorieten van de maand vind ik altijd heel erg leuk om te lezen op andere blogs. Helaas gebruik ik zelf niet zoveel verschillende producten. Hierdoor heb ik nooit een favorieten van de maand artikel kunnen schrijven. Ik heb er echter iets op bedacht. Vanaf nu verschijnt er elke maand een artikel met favorieten. De onderwerpen van die artikelen verschillen elke keer. De ene maand zijn het films, de andere maand zijn het foto’s. Het kan allemaal voorbij komen.
Een van de dingen die ik het leukst vind om te doen is lezen. Het is echt heerlijk om lekker in een boek te duiken en alles om je heen even vergeten. Ik zit elke dag minimaal 40 minuten in de trein, dus met een boek kan je goed de tijd doden. In dit artikel zal ik de boeken laten zien, die ik persoonlijk echt helemaal geweldig vind.

De Hongerspelen – Suzanne Collins
Katniss Everdeen woont in het 12e en armste district van Panem, het land dat ooit bekendstond als Noord-Amerika. Met haar moeder en haar zusje Prim leidt ze een armoedig leven, getekend door het keiharde regime van het welvarende Capitool. Jaarlijks worden de Hongerspelen uitgevaardigd: 24 door loting aangewezen tributen, een jongen en een meisje uit elk district, gaan een strijd op leven en dood met elkaar aan. En dit jaar wordt Prim uitgeloot… Katniss weet dat de Hongerspelen een doodvonnis voor haar jonge zusje betekenen en besluit haar plek in te nemen. Onder het oog van de hele bevolking van Panem, die de strijd als bron van vermaak volgt, begeeft ze zich in de gemanipuleerde arena. Gevangen in een meedogenloos web van bruut geweld, gemanipuleerde tv-beelden en corrupte politici komt Katniss voor de keus staan: hoe ver zal ze gaan om te overleven? DE HONGERSPELEN is een ultieme leeservaring die niemand mag missen!  

Ik kan gewoon niet vertellen hoe geweldig ik dit boek vond. T duurde wel geteld 1 dag voor ik het boek uit had. Ik kon het echt niet weg leggen. Ik moest en zou gewoon weten wat er zou gebeuren met Katniss. Het verhaal zuigt je echt naar binnen en laat je dan niet meer gaan. Dit is bij uitstek m’n favoriete boek van het jaar 2011 (tot nu toe dan). Deel 2 heb ik inmiddels ook al gelezen en dat boek is nog beter al is dat bijna niet mogelijk. Het enige wat ik kan zeggen is: lees dit boek!!!

Magiërsgilde – Trudi Canavan
Eens per jaar ontdoen de magiërs van Imardin de straten van zwervers, armen en ander ongewenst volk. Tijdens deze zogeheten Zuivering komt de jonge dievegge Sonea oog in oog te staan met deze gevreesde kwelgeesten. Tot ieders verbazing weet ze evenwel een magiër – een magiër! – met een steen te raken, tegen zijn hoofd. En ontsnapt. Het gevolg is dat het gilde haar tot elke prijs in handen wil krijgen, voor haar blijkbaar rijk aanwezige, wilde magie ontspoort en haar vernietigt, wellicht met de hele stad erbij! 

Dit boek is het eerste deel van een trilogie. Het verhaal is best simpel. Je volgt Sonea op haar reis om uit de handen van het gilde te blijven. Hierdoor is het boek erg spannend en wil je weten wat er precies gaat gebeuren. De hele serie vond ik erg leuk en heb ik dan ook al een aantal keren gelezen.

Haar naam was Sarah – Tatiana de Rosnay
De tienjarige Sarah wordt samen met haar ouders opgepakt en naar het wielerstadion in Parijs gebracht, waar duizenden joden worden verzameld voor deportatie. Niemand heeft echter gezien dat Sarah haar kleine broertje Michel in een kledingkast opsloot, net voordat de politie het appartement binnendrong, en de sleutel bij zich stak.Zestig jaar later krijgt Julia Jarmond, een Amerikaanse journaliste in Parijs, de opdracht een artikel te schrijven over deze razzia. Ze gaat op zoek in archieven en via het dossier van Sarah ontdekt zij het goed verborgen geheim van haar schoonfamilie. 

Wauw. Dat is het juiste woord om dit boek mee te beschrijven. Te lezen over al het verdriet van de tweede wereld oorlog heeft echt indruk op me gemaakt. Je hebt er wel over geleerd op school, maar zulke verhalen maken het pas echt voor mij. Dit boek moet wat mij betreft iedereen lezen.

Geknipt voor jou – Chantal van Gastel
Hannah is jong, single en heeft maar een droom: het opzetten van haar eigen modelabel. Tot die tijd moet ze het doen met haar baan als assistente van de veeleisende ontwerpster Anna Lee, een regelrechte boss from hell. En dan is er ook nog die arrogante advocaat Frank, wiens zoontje ze door een ongelukkige samenloop van omstandigheden moest ophalen van de crche en even verstopte op kantoor. Maar Frank blijkt zo slecht nog niet en helpt haar als de zaken op de werkvloer bij Anna Lee escaleren. Komt haar droom dan misschien toch binnen handbereik? En hoe zit het met Frank, ze kan het toch niet aanleggen met een man die getrouwd is en ook nog vader?! 

Chicklits, wie vindt het niet leuk om te lezen? Dit is echt het perfecte boek om lekker te lezen op een regenachtige dag. Het leest snel en makkelijk en dit boek vind ik echt ontzettend grappig! In het begin moest ik er even inkomen, maar daarna leest ook dit boek weer als een trein.

Morgen toen de oorlog begon – John Marsden
Zeven vrienden gaan een paar dagen kamperen in de wildernis. Als ze nietsvermoedend terugkeren naar huis, blijkt de wereld voorgoed veranderd. Hun land is in oorlog, hun huizen zijn verwoest, hun familie is gevangengenomen. De zeven zijn vastbesloten om uit handen van de bezetter te blijven en hun leven terug te krijgen, en zo verandert hun geheime vallei in een guerrillabasis. Het gevecht om hun toekomst is begonnen.Ze hebben geen wapens. Er komt geen hulp van buitenaf. Ze zijn op zichzelf en op elkaar aangewezen. En iedereen om hen heen probeert hen te vermoorden. 

Het verhaal van dit boek vind ik erg indrukwekkend. Zeven tieners raken alles kwijt en zijn op zichzelf aangewezen om te overleven. Vanaf het moment dat ze door hebben dat er oorlog is, gebeuren er zoveel dingen. De vrienden moeten veel overwinnen om simpel weg te kunnen overleven.

Ik vond het erg lastig om maar een paar boeken uit te zoeken. Er bestaan zoveel leuke boeken. De echt populaire zoals Harry Potter en Twilight heb ik gewoon weg overgeslagen, omdat iedereen deze boeken toch al kent. Natuurlijk heb ik deze boeken ook gelezen en vond ik ze ook leuk (Ja, zelfs Twilight vind ik leuk). Ik heb nog heel veel boeken op m’n wishlist staan, die ik erg graag wil lezen!

Wat is jouw lievelingsboek?

Bron

13 thoughts on “Favorieten van Augustus: boeken

  1. Ik lees eigenlijk nooit boeken , hier zitten er wel wat tussen waarvan ik denk.. oh die lijken me wel leuk.

  2. Als ik naar school ga, lees ik eigenlijk ook nooit boeken (nouja, leerboeken wel, maar gewone boeken niet), maar in vakanties lees ik wel heeel erg veel. Haar naam was Sarah lijkt me echt een mooi boek, ik heb ‘m zelf niet gelezen maar mijn moeder wel (en die vond ‘m erg mooi!).

  3. ik lees best veel en bij mij staat “haar naam was sarah” nog in de kast ik wil hem zooooo graag lezen!
    xx

  4. Bedankt voor je leuke blog… Ik heb meerdere verhalen over de hongerspelen gehoord maar door je verslag ben ik om. Ik ga dat boek ook lezen.
    Het boek: “haar naam was Sara” vond ik prachtig om te lezen. Ik had het in 1 vlucht (van vakantie naar huis) uitgelezen. Het verhaal heeft mij op de een of andere manier geraakt. Erg mooi…

Geef een reactie

