Nagelverzorging tips

Nagelverzorging is meer dan alleen je nagels af en toe eens voorzien van een gekleurd lakje, of ze op de juiste lengte knippen/vijlen.
Wanneer je lange gezonde en sterke nagels wilt, zul je hier in de meeste gevallen toch echt iets voor moeten doen… Want niet iedereen is gezegd met lange sterke nagels.
Je nagels worden blootgesteld aan allerlei schadelijke invloeden van buitenaf, waardoor ze kunnen scheuren, breken splijten of verkleuren.

Vandaag heb ik een aantal tips voor jullie over het verzorgen van je nagels, want wie wil er nou geen mooie lange, sterke nagels?

  • Vijl je nagels! Gooi het nagelschaartje/knippertje maar weg, want vijlen is vele malen beter voor je nagels. Door het knippen van je nagels gaan je nagelplaten open staan, waardoor je nagels weer gaan splijten. Met een vijl sluit je de nagelplaten en voorkom je dus splijten.
  • Smeer je nagelriemen in! Vanuit je nagelriemen groeien je nagels, hier begint alles dus.
    Wanneer je nagelriemen uitdrogen en hard worden (door bijvoorbeeld kou, zeep) kunnen ze zich vastzetten op je nagels waardoor je nagels minder snel groeien. Je nagelriemen kunnen ook inscheuren doordat ze erg droog zijn, en dit voelt niet prettig aan.
  • Knip je nagelriemen nooit! De nagelriem is een bescherming voor de nagelwortel/matrix (dat witte stukje onderaan je nagel, van hieruit groeit je nagel) Als je je nagelriemen wegknipt, haal je de beschermlaag weg waardoor er makkelijk ontstekingen en infecties kunnen ontstaan.
  • Gebruik een bokkenpootje om je nagelriemen zachtjes terug te duwen. Doe dit altijd in combinatie met een nagelriem-olie, zodat de nagelriemen zacht en soepel zijn waardoor je ze makkelijker terug kunt duwen.
  • Gebruik altijd een basecoat. Door de kleurstoffen in de nagellak, verkleuren je nagels. Door een basecoat te gebruiken kun je dit voorkomen. Tevens zorgt een basecoat ervoor dat de nagellak beter hecht op de nagel.
  • Gebruik nagellak remover zonder aceton. Aceton droogt je nagels uit. Probeer daarom altijd een nagellak remover zonder aceton te gebruiken, ook al moet je dan misschien iets langer boenen om je nagels weer schoon te krijgen.
  • Geef je nagels rust. Probeer 1x in de zoveel tijd je nagels een lak-vrije dag te geven. Op deze manier kunnen je nagels ademen. Op zo’n nagellak-vrije dag kun je je nagels en handen eens goed verwennen met een nagelbadje en een verzorgende olie/creme.
  • Gebruik een buffervijl om je nagels mee glad te vijlen, maar doe dit niet te vaak! Met een buffervijl haal je het bovenste laagje van je nagels af, waardoor ribbels en oneffenheden verdwijnen. Doe dit niet vaker dan 1x per maand.
Hoe verzorgen jullie je nagels? 
12 thoughts on “Nagelverzorging tips

  1. Oei, zo’n buffervijl gebruik ik zeker 2x week, na ik mijn nagels gewoon heb gevijld. Misschien toch maar beter niet meer doen dan..

  2. Handig 🙂 Ik gebruik eigenlijk altijd nagellakremover met aceton omdat die andere zo stinken en in mijn mening ook nog eens minder goed werken 😛

  3. Fijn artikel! Ik moet nog steeds een buffervijl aanschaffen. Ik verzorg mijn nagelriemen goed, met producten van Trind. Ook op mijn nagels breng ik zo’n 2x in de week een laagje aan met de nail balsam van Trind. Heel fijn zijn die! Verder knip ik mijn nagels niet, maar ik vijl ze.

Geef een reactie

