Ik ga naar Spanje!

Vandaag heb ik een persoonlijke mededeling voor jullie. Ik ga namelijk voor 6 weken naar Spanje toe!  Nu vragen jullie je vast af wat ik daar ga doen. Ik moet voor school een project in Spanje doen.

Ik studeer Aardwetenschappen en met school gaan we naar Spanje toe om daar veldwerk te gaan doen. Veldwerk is eigenlijk het in praktijk brengen van dingen die we tijdens het schooljaar geleerd hebben. Ik vind het zelf heel erg lastig om duidelijk uit te leggen wat we nou precies doen. Het komt er vaak op neer dat mensen denken dat ik gewoon vakantie vier of in de grond loop te graven daar.

Door de beweging van de platen ontstaan er breuken en plooien in de korst. In Spanje moeten we van een gebied van 30 km2 in kaart gaan brengen wat voor soort gesteente er zit. Als de normale opeenvolging niet voorkomt, betekent dat dat er een breuk of plooi of misschien wel iets anders aan de hand is.

Ik zit nu in mijn tweede jaar en dit is dan ook al de tweede keer dat ik veldwerk ga doen in Spanje. Vorig jaar was het drie weken en was het behoorlijk aanpoten. Ik heb zelf nogal wat last om breuken voor te kunnen stellen aangezien je deze niet kan zien. Door een veldwerk begrijp ik de stof veel beter dan in de colleges.

Vooraf gaand aan het veldwerk hebben we ook nog een week excursie van historische geologie in het zuiden van Spanje. Dan gaan we bijvoorbeeld kijken naar de krijt-tertiaire grens, waarbij de dinosauriërs zijn uitgestorven. Daarna hebben we een dag om naar het veldwerk gebied te rijden, dat in de buurt van Madrid ligt. Vier weken hebben we de tijd om gegevens te verzamelen en te interpreteren en daarna gaan we weer naar huis.

Zondag 22 mei ga ik weg. Ik ga met 2 groepsgenoten met de auto naar Spanje rijden. Een rit van zo’n 2000 km. Vorig jaar hebben we dit ook gedaan en toen was het gelukkig allemaal goed gegaan. Ik verwacht dat ik begin juli weer terug ben.

Ik heb mijn best gedaan om vooruit te schrijven en dat is aardig gelukt. Er zal dus gewoon elke dag om 8 uur een artikel online komen. Carola zal er tijdens deze periode gewoon zijn en ze beantwoordt dan ook alle vragen.

Tot over 6 weken!

9 thoughts on “Ik ga naar Spanje!

  1. Heel veel plezier toegewenst en succes met de lange autorit! Ik heb nu donderdag eindexamen aardrijkskunde en platentektoniek, het onderzoeken van bodems, verwering etc. behoort tot mijn examenstof!

  2. Pingback: Het jaar 2011 op a1001addictions | a1001addictions

Geef een reactie

